tiistai 17. toukokuuta 2016

Pala palalta

Hei!

Toukokuussa neulepäivä pidettiin poikkauksellisesti vasta 12 .5. koska helatorstaina kauppias vietti ansaittua vapaapäivää. Siis ei mitenkään palkallista, mutta vapaata kuitenkin.

Tällä kertaa osallistuimme hyväntekeväisyyteen ja virkkasimme lappuja peittoja vartan, jotka luovutetaan Tampereen Yliopistolliseen sairaalaan keskosille.
Etsin ohjetta virkatulle lapulle ja päädyin tähän ympyrä -neliöön, kun en halunnut tehdä isoäidin neliöitä. Malli oli helppo, mutta haasteena olikin saada samankokoisia lappuja, että niiden yhdistäminen jotenkin onnistuisi.


Jos lappu meinasi jäädä liian pieneksi, niin viimeisen kerroksen pylväät voi korvata pitkillä pylväillä ja näin saada lapun kokoa muutettua.

Lankana käytettiin merinovillaa, että siihen on mukava pikkuinen vauva kietoa. Toivottavasti nämä piristävät pienten vauvojen vanhempia.

Olin jo tehnyt yhden peiton neulomalla ja aloitimme myös samanlaisen. Tein sen sitten valmiiksi.

Vielä on muutamia lappuja, jotka pitää yhdistää peitoksi. Ja pari lappua pitää vielä virkatakin.







Keskityimme vain noihin peittoihin ja jätimme sukat ja turvalonkerot tekemättä.

Muuten lankakaupassa ollaan kuin horroksessa. Jotain uutta on aina tekeillä ja kaappien kätköistä löytyy niitä hyvällä alulla olevia töitä.
Löysin tällaisen huivin tekeleen, missä on haarukkapitsillä tehdyt ympyrät ja välissä virkatut kukat. Nyt se alkaa olla valmis!

Virkkaus on aina kesän juttu ja niin minäkin ryhdyin virkkaamaan. Katian Bombay -lanka on 100% puuvillaa ja sitä on kiva virkata. Tästä tulee pusero.

Syksyn uudet langat on katsastettu ja muutama kilo taas tilattukin. Odotan jo innolla syksyn myssyboomia ja villasukkarumpaa.

Nyt tässä hissukssiin virkkaillaan ja kehitellään ideoita syksyyn.

Ja nyt on kahvikupin ääressä enemmän aikaa täytellä rstikoita, mutta asiakkaat ovat aina tervetulleita.

Täällä kyllä palvellaan :)

Terveisin Eijukka




torstai 14. huhtikuuta 2016

Kevättä ilmassa

Hei,
tervehdys täältä lankakaupasta.


Lankakaupassa kevättä ei katsota suopein silmin. Siellä ne nyt kaikki kuopsuttavat pihojaan ja istuttavat kukkasiaaan, vaikka täällä olisi kauniita lankoja, joista voisi neuloa vaikka mitä!






Löytyy myös ihania virkkauslankoja keväisissä väreissä.

Ja virkkausmalleja on lehdet pullollaan. Autan mielelläni löytämään juuri sen oikean mallin!
Viimeksi etsittiin verhokapan mallia ja löytyihän se.


Uutuuslangat ovat kaikki saapuneet ja ehkä hiukan innostusta herätti Katian Woody Bits -lanka, jossa on valmiina puuhelmiä, että ei tarvi muuta kuin neuloa ainaoikeaa ja hups! Huivi on valmis!


Muutakin mukavaa puuvillalankaa on tullut, esim. SMC:n Fashion Tahiti, joka on ohut merseroimaton puuvillalanka, kerässä on 50g/280m! Sopii neulontaan ja virkkaukseen.


Lankakaupassa vietetään nyt rauhallisia aikoja, sillä asiakkaita käy harvakseltaan. Nyt on aikaa suunnitella tulevaa ja tehdä mallitöitä tai saattaa päätökseen ne hyvällä alulla olevat työt!

On myös aikaa tutkailla varastoa!

1) Sukkalankaa - riittävästi
2) Puuvillalankaa - kohtuullinen määrä
3) Virkkauslankaa - sopivasti
4) Ontelokudetta - jokunen väri
5) Vauvalankaa - tuhottomasti

Asaikkaalle tein näin tyylikkään keepin, lankana Langin Odeon. Satiininauha antaa loppusilauksen!















Pari kuukautta on taas vierähtänyt siitä, kun viimeksi kirjoitin tänne, joten on aiheellista muistuttaa, että joka kuukausi on "Hei, meillä neulotaan" -päivä ja tässä niiden aiheet:

-maaliskuussa neulottiin pantoja

- huhtikuussa virkattiin Bavaria -virkkausta










Ja toukokuussa otetaan haaste vastaan ja tehdään Tampereen Yliopistolliseen sairaalaan keskosille ja vastasyntyneillä pieniä sukkia ja peittoja sekä turvalonkeroita.



Yhden peiton tein jo!

Nyt jatkan hommiani,
tosin vielä en tiedä mitä :)

Tulkaahan poikkeamaan!

Terkuin Eijukka













keskiviikko 24. helmikuuta 2016

Talven tuntua

Hei,

lankakaupassa ei nukuta talviunta, vaikka se ehkä sellaiselta vaikuttaakin.

Täällä tapahtuu kaikenlaista; pieniä asioita ja monesti vaan kauppiaan päässä. Nimittäin ideoita on, mutta kaikkea ei vaan ehdi toteuttaa, kun on vaan nämä yhdet kädet.

Tässä vain yksi esimerkki pitkään suunnitellusta projektista; huovutettujen tossujen pohjaan sain ommeltua nahkapohjat. Lisää kulutusta!

Ja jouluksi neuloin ikkunaan suloisen pörröiset tossut Lankavan Alize Furlana -langasta.

Iloitsen aina näistä pienistä tuotteista, jotka saan ikkunaan ja huomaan, että asiakkaat tai ohikulkijat pysähtyvät niitä ihailemaan.




Joskus onnistun houkuttelemaan
asiakkaan sisälle asti ja saatanpa saada myytyä langat ko. tuotteeseen, ohjeethan saa aina kaupan päälle sekä opastusta riittävästi :)



Jouluksi neuloin myös nuken talvihaalarin. Sekin oli ollut listalla jo jonkin aikaa ja nyt se vihdoin on tehty ja käytössä Toini -nukella.

Joka kuukausi kaupalla kokoontuu "Hei, meillä neulotaan" -ryhmä. Toisinaan aihe on helppo keksiä, toisinaan taas sen keksiminen on yhtä tuskaa. Jos joku kysyy, että mitä tehdään ensi kuussa, niin normaalisti vastaan, ettei ole harmainta aavistustakaan!

Joka kerta on kuitenkin joku aihe ollut.




Joulukuussa vietimme lähes hartaan hetken, kun neuloimme valopuikoilla pareittain. Malli oli vapaa, mutta väriä piti vaihtaa.
Tammikuussa taas virkattiin myssy kokopylväillä ja -puolipylväillä. Siinä olikin taas pikkuisen haastetta, mutta hyvin siitä asiakkaat selvisivät. Valmista tuli!












Helmikuussa neulottiin säärystimet, joissa käytetiin pintaneuletta. Kuvio muodostuu siten, että neulotaan aina yhtä väriä kerraallaan kaksi kerrosta ja nostetaan edellisen kerroksen silmukka neulomatta, jolloin saadaan aikaiseksi pitkät silmukat.

Ja nyt on onneksi jo maaliskuun aihe valmiina! Mutta siihen palataan myöhemmin.



Ja koska kevättä kohti mennään, niin posti tuo uutuuksia lähes viikottain.

Katian ihana vauvanpeitto -lanka on pakettu hienosti muovikoteloon ja mukaan kuuluu pehmolelu, joka ommellaan valmiin peiton kulmaan.
 Uusia juttuja tapahtuu myös puikko- ja virkkausosastolla. KnitPron Cubics- pyöröpuikot ja KnitPron Waves -virkkuukoukut ovat nyt valikoimissa. Noita pyöröpuikoja jo testasin (vaikka olenkin vannoutunut Addin pyöröpuikkojen käyttäjä) ja täytyy todeta, että hyvin toimivat!






Ja lankakaupassa pitää aina olla sukkalankoja! Niitä tulikin sitten useampi kilo klerrallaan, kun ensin tuli Austermannin uusi Step laijitelma Flower Rainbow Colours ja sitten Katian Socks Bombey -lajitelma. Katioan sukkalangassa on 41% puuvilla, eli sopii kesäsukkiin :)

Lisää uutuuksia odotellessa koitan saada kaikki tilaustyöt valmiiksi.

Mukavaa talvea kaikille! Toivottaapi Eijukka



lauantai 21. marraskuuta 2015

Nokkoslankaa

Hei!

Marraskuun hämärissä kokoonnuttiin taas virkkaamaan. Aiheena oli japanilainen pesulappu; tawashi-sieni.

Langaksi olin tilannut Intiasta lankaa; Himalajan nokkosta. Vaikkutti lähes samalta kuin kotimainen pellava; karheaa ja epätasaista.

Värjätyt kerät olivat suosittuja, jäljelle jäi pellavan väriset.




Assistentti oli tehnyt myös ihan oman mallin. Siinä virkattiin toiselle puolelle ympyrään kuvio kohopylvään avulla ja toiselle puolelle virkattiin pallosilmukoita.





Sitäkin muutama kokeili.









Väkea oli paikalla tutuun tapaan ja nauru raikui. Ja kahviakin tuli hörpittyä :)









Marraskuussa oli myös kädentaito -messut Pirkkahallissa, siellä olin tuttuun tapaan ompelukonekauppiaana Brotherin osastolla.

Kauppaa tehtiin kiivaaseen tahtiin.


 Ja koska pikkujoulukausi on ihan parhaimmillaan, virkkasin ihanan ponchon Katian Air Lux -langasta.

Mukavaa marraskuun loppua toivottaapi Eijukka

maanantai 5. lokakuuta 2015

Valopäät

Hei taas!

Lokakuussa illat pimenevät jo melko aikaisin ja on hyvä muistaa, että pimeää jalankulkijaa on tosi, tosi vaikea nähdä tuolla pimenevällä tiellä.

Mutta ei hätää - me saatiin loistava idea ja lähes kaikki neulomassa olleet neuloivat itselleen myssyn heijastinlangasta. Täältä lähti kotiin monta valopäätä!

"Tämähän on helppo malli", totesivat neulojat! Todellakin, kuvio on kiva joustinneule -malli, jossa toistuu kaksi kerrosta. Työ aloitetaan 3 oikein , 2 nurin ja sitä neulotaan ensimmäinen kerros. Toisella kerroksella kolmen oikean silmukan kohdalla tehdään "kuvio" näin: laita puikko 2. ja 3. oikean silmukan välistä ja vedä lenkki, ota langankierto puikolle ja neulo sitten kolme oikeaa silmukkaa takareunooistaan oikein yhteen ja nurjat neulotaan nurin. Toista näitä kahta kerrosta.















Kuviota voi hyvin soveltaa muuhunkin työhön, vaikkapa sukan varteen tai tumpun päälliosaan tai vaikka huiviin. Voisikohan se toimia myös kaksipuoleisean? Se jäi viellä kokeilematta.




Muitakin myssynmalleja on taas ideoitu, mutta jotenkin tuo heijastinlanka oli niin ajankohtainen, että muihin ei ehditty keskittyä.







Vaihtoehtona olisi ollut poikittain neulottu myssy tai perusmyssy, jossa kuvio muodostuu oikeista ja nurjista kerroksista.







Ja kaulaan voi kietaista Katian Velvet Loop -langasta pikaisesti neulotun huivin. Näyttävää hetkessä!

Syksyllä kaipaa myös lämmintä päälle, varsinkin jos flunssa iskee. Pehmeään ponchoon on kiva kääriytyä sohvan nurkkaan lukemaan ja hörppimään kuumaa mehua.

Tämä poncho neulotaan pääntieltä alaspäin siihen asti kuin haluaa. Kerässä on lankaa 200g ja 600 m, joten siitä tulee vähän pidempikin poncho! Ensimmäinen erä lankoja on jo myyty loppuun, uudet kerät tulossa tällä viikolla.



Syksy on ehdottomasti asusteiden aikaa. Nyt kaikki innolla neulomaan villasukkia, kynsikkäitä, myssyjä ja huiveja. Ihanant langat odottavat täällä ja ohje löytyy varmasti joka lähtöön!

Ja nyt kannaatta ehdottomasti aloittaa uusi harrastus, siis tämä neulontajooga!

Mukavaa syksyä kaikille!

Toivottaa Eijukka




keskiviikko 9. syyskuuta 2015

Remonttia ja haarukkapitsiä

Hei,
syyskuu alkoi patteriverkoston parannustyöllä, mikä aiheutti pientä sekaannusta pienessä lankakaupassa.

Ikkunan edusta piti tyhjentää ja siivota! Kaikki hämähäkit sai kyytiä eikä villakoirillekaan oltu kovin suopeita.

Eniten huoletti se, että nyt asiakkaat luulee, että nyt se kauppias on tehnyt konkurssin! Mutta ei hätää, täällä toiminta jatkuu entisellään, vaikka paikat on vieläkin vähän vinkisin vonksin.


Yhtä hyllyä jouduttiin siirtämään pois, että patteripoika pääsi tekemään hommiaan. Sen seurauksena osa langoista putosi hyllyn taakse. Ihan kiva!

Niin sitten hyllytettiin uudelleen vanhat langat. Olisi melkein kannattanut tehdä inventaario samalla! Eli olisiko pitänyt siirtää tätä perusparannusta jouluviikolle, silloin on täällä iventaario!


Toinen lankahylly romahti ihan myötätunnosta, Melkein kuulin, kun se kiljahti, että "mie romahan"!

No, ikkuna on vieläkin vähän aneeminen, sillä patterien säätäminen tapahtuu joskus lähiaikoina?

Mutta tästäkin huolimatta syyskuun ekana torstaina kokoonnuttiin yhteen ja tällä kertaa aiheena oli haarukkapitsi.

Aihe oli niin suosittu, että haarukat loppuivat kesken, mutta nyt niitä taas saa!


Tämä olikin hauskaa puuhaa ja aika kului kuin siivillä.


Kahvia sentään muistettiin juoda välillä.
Työ eteni hyvin ja langaksi moni valitsi Alizen Angora Gold Simli -langan. Toinen tähän työhän sopiva lanka on Austermannin Step -lanka.




Tältä se haarukkapitsi näyttää keskeneräisenä. Oleellista tässä työssä on lankalenkkien laskeminen. Sillä niitä sitten ryhmitellään eri määriä ja saadaan aikaan kauinista pintaa.



















Tässä huivin alareuna eli ensimmäinen lyhyt kaitele valmiina.
Ja lopuksi valmis huivi.

Toiset tekee ihan mitä vaan tällä tekniikalla, vaikkapa tällaisen tunikan/liivin.


Sitten vaan seuraavan kerhon aihetta suunnittelemaan. Lokakuussa siis tehdään jotain ihan muuta!
Mukavaa syksyä toivottaapi Eijukka

maanantai 10. elokuuta 2015

Pienet purkit

Hei,

elokuu on alkanut ja ensimmäisenä torstaina oli taas neulepäivä. Tällä kertaa oli aiheena virkatut purkit, jotka tärkätään Paverpol -aineella.

Malliksi tehtiin pari erilaista teeteen Almina -langasta. Malli oli sekä neliskulmaiseen että pyöreään.

Mukaan pitikin ottaa sopiva purkki tai vaikkapa tyhjä maitopönttö. Virkkauksen edetessä oli hyvä välillä sovittaa, että tulee oikean kokoinen.

Kesätauon jälkeen oli taas hyvä aloittaa syksyn käsityöt tällaisella pienellä mukavalla aiheella.





Yksi virkkaaja pääsi jo siihen vaiheeseen, että saatiin työ tärkättyäkin. Mallina olleen purkin ympärille laitettiin ensin kelmua ja sitten pingotettiin siihen virkattu työ ja superlonin palasella tuputeltiin ainetta!

Paverpol -tärkki näyttää ja tuoksuu ihan erikeepperiltä; valkoista litkua, joka kuivuu lähes värittömäksi. Valmis työ on aavistuksen tummempi kuin alkuperäinen.




Paikalla oli taas tuttua porukkaa ja kahviakin juotiin työskentelyn lomassa.









Syksyllä tulee aina uusia lankoja ja niistä jo muutamat ovat saapuneet. Katian ihana Merino Baby Plus on liukuvärjättyä merinolankaa, joka sopii hyvin vauvojen neuleisiin ja muillekin herkkähipiäisille.




Toinen uuttus saapui kaukaa Intiasta. Nyt on tarjolla Himalajan nokkosta langan muodossa. Näistä tehdään syksyn mittaan pesulappuka ja muita saunatekstiilejä. Nokkonen käyttäytyy samoin kuin pellava eli pehmenee käytössä.






Tänä kesänä on ollut paljon tilaustöitä. Ihan perus villatakki on aina vaan suosittu, joka lyhyt versio tai sitten vähän pidempi.

Uutuuslankoja on vielä tulossa syksyn mittaan.
Ja uusia ideoita on vaikka kuinka - tällä kertaa niitä on ihan kirjoitettu muistiin, ettei unohdu :)



Syyskuun aihekin on jo selvillä; silloin tutustumme haarukkapitsin saloihin.

Hei seuraavaan kertaan!

Terkuin Eijukka